Internetový hobby magazín

Menu

Zahrada

Nejnovější články

Víte, kolik procent Čechů doma zahradničí?

Dub 1510 Autor: Redakce

bylinkyZahradničení se v České republice stalo fenoménem. Potvrzuje to také aktuální průzkum* společnosti Tesco, ze kterého vyplývá, že 73 % respondentů pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Vůbec nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý (58 %). Motivací k domácímu pěstování
je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni. Na běžné domácí zahradničení pak ročně Češi nejčastěji vynakládají částku do 500 Kč.

Bylinky a květiny hrají u českých zahrádkářů prim

Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 %), dále zelenina (74 %) a ovoce (62 %). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysévají rajčata, papriky, okurky a petržel. Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu. Z ovoce pak Češi nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky.

bylinky 2Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty a využít je zejména při vaření (57 % respondentů). Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější (42 %). Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o Češích říká, že je národem zahrádkářů, pouze dvacet procent respondentů potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.

Za nákupy i do běžných obchodních řetězců

Čeští pěstitelé všechny důležité potřeby pro zahradničení a pěstování kromě specializovaných obchodů (45 %) vyhledávají i v běžných obchodních řetězcích (29 %), a to zejména lidé z měst o velikosti sto tisíc až pět set tisíc obyvatel (43 %). V případě nákupu těchto potřeb je 42 % respondentů ochotných utratit ročně v průměru maximálně 500 Kč, třetina respondentů pak utratí až tisíc korun. To se týká především lidí žijících ve městech nad deset tisíc obyvatel.

sazenice muskatuNečastější položkou v nákupních košících českých zahrádkářů jsou především sazenice (46 %), substráty (25 %) a hnojivo (16 %). Jakub Sloup k tomu dodává: „V našich obchodech najdou zákazníci široký sortiment zahradnických a pěstitelských potřeb, v podstatě vše, co zahradník potřebuje. Celkem nabízíme kolem 900 položek a téměř tisíc druhů semen a osiv, včetně cibulovin. Jenom v loňském roce jsme prodali přes milion sáčků s osivy a přes pět milionů litrů Univerzálního substrátu vlastní značky Tesco Value.“

Pro domácí zahradničení je důležité i vhodné místo

zahrada sazeniZ průzkumu vyplynulo, že téměř šedesát procent respondentů pěstuje oblíbené rostliny a plodiny na své vlastní zahradě, a to spíše obyvatelé žijící v menších městech (do deseti tisíc obyvatel). Třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.

* Průzkum společnosti Perfect Crowd se uskutečnil ve dnech 20. 2. – 23. 2. 2015 v na vlastním online panelu agentury Perfect Crowd na reprezentativním vzorku účastníků podle pohlaví, věku (18+), vzdělání a regionu. Průzkumu se zúčastnilo 400 respondentů.

Komentáře k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

*
*

Nenalezeny žádné komentáře, buďte první, kdo článek okomentuje.

Kategorie
<<Lis 2018>>
PÚSČPSN
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
události
Spolupracujeme:
Odběr novinek


Přihlášením vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

TOPlist